«I Have No Enemies»

Grand Hotel 10.12.10

Dette utsagnet til Liu Xiaobo  fra hans eget sluttinnlegg under rettssaken mot ham i fjor minner om hvorfor han fikk fredsprisen, og står i grell kontrast til Kinas reaksjon på årets tildeling.

Det var et privilegium å få være til stede under dagens seremoni i Oslo Rådhus. Sjelden har det gjort et så sterkt inntrykk å observere en tom stol. Symbolikken vil gå verden rundt og minne om Kinas manglende respekt for menneskerettigheter og ytringsfrihet.

Torbjørn Jagland, leder for Nobelkomiteen holdt en fantastisk tale. Det er mulig den mangelet noe på fremføringen, men sjelden har jeg hørt en så viktig og klok tale. Jeg tror den vil gå inn i historien.

Det er kanskje ikke så mye den enkelte av oss kan gjøre. Jeg velger å markere min støtte til arbeidet for menneskerettigheter generelt og Liu Xiaobo spesielt ved å melde meg inn i Amnesty i dag.

Her kan du Liu Xiaobos «I Have no Enemies: My Final Statement» fra 23.12.2009 som ble lest av Liv Ullmann i Oslo Rådhus.

Legg igjen en kommentar

