Sør-Afrika: fakta og lenker

Fotball-VM arrangeres i Sør-Afrika – et land jeg har besøkt flere ganger og et av de vennligste og flotteste landene jeg vet om. I den anledning har jeg samlet noen forhåpentligvis nyttige lenker til fakta og annen informasjon om «The Rainbow Nation».

Landfakta:

Sør-Afrika har 49 millioner innbyggere, hvorav nesten 30% er under 15 år. Hos CIA World Factbook finner du mange andre harde fakta. Hvis du vil sjekke en kilde til, anbefaler jeg BBCs Country Profile.

Hvis du er interessert i de politiske forholdene i landet, har jeg tidligere blogget om valget i 2009.

Barns situasjon i Sør-Afrika; statistikk fra UNICEF

VM-relaterte lenker:

FIFA

South African Football Association

VG Netts VM-side

Oversikt over VM-byene i Sør-Afrika

For turister:

Cape Town – tips

Offisiell turistside for Sør-Afrika

Sør-Afrikanske nettsider:

Sør-Afrikanske aviser på nett

Diverse oppslag knyttet til årets VM:

Diego Maradona er tilbake

VMs mest usympatiske trener?

Fantastiske, store bilder fra VM-åpningen

Åpningskampen startet nervøst, som vanlig

England snublet i sin første kamp mot USA

Legg igjen en kommentar

