«Mediene og barns rettigheter»

Dette er tittelen på en liten trykksak UNICEF Norge ga ut nylig. Undertittelen er «Forsideplakaten – varsomhet til barnas beste».

Etter min mening er dette en veldig viktig, liten trykksak. Landets redaktører og øvrige pressefolk trenger en påminner om at avisenes forsider og andre medieoppslag kan virke skremmende, og i verste fall skadelig, for barn.

Avisenes forsider er viktige salgsplakater. Med stadig sterkere konkurranse blant mediene er det sikkert fristende å gå langt i å produsere dramatiske og oppsiktsvekkende forsider. Jeg håper ikke man er villig til å gå for langt.

Påminneren fra UNICEF, som er utgitt med støtte fra Norsk Presseforbund og Norsk Redaktørforening, sier at man bør være spesielt varsom med avisens forside i følgende tilfeller:

  1. Når barn blir drept: Unngå bilde av barnet og ordet barn.
  2. Når foreldre har tatt livet av barn: Unngå bilder av barn. Unngå ord som «drept av mamma og pappa..»
  3. Ved barnedrap og familiedrap: Unngå detaljerte opplysninger om metode.

Videre opererer «Forsideplakaten» med en gradering av skremmende nyheter som er nyttig å forholde seg til:

  1. grad: nasjonale og internasjonale kriser som er langt borte, men bringe nærmere gjennom massiv mediedekning. Eks: 9/11 og Irak-krigen.
  2. grad: samme som førstegradskriser, men i tillegg er barn spesielt involvert og opplever sterkere identifikasjon. Eks: Gisseldramaet i Beslan der 187 barn ble drept.
  3. grad: rammer de barna som selv er pårørende eller offer. Eks: venner til drepte barn og de som opplever at en av foreldrene dreper den andre.

Brosjyren fra UNICEF minner om at mange barn er sårbare fordi de har opplevd traumer. Disse barna kan oppleve skremmende forsider på en slik måte at det er til skade for dem.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s