Torstein Tranøys bortgang

Jeg kjente ikke Torstein Tranøy (45).  Allikevel var det trist og sjokkerende å lese i dagens DN om den unge journalistens bortgang.

Redaktør i Dagens Næringsliv, Amund Djuve, skriver i sine minneord at Tranøy var en journalist som fikk uvanlig mye skryt.

Som sagt kjente jeg ikke Tranøy, selv om hans navn selvfølgelig var kjent for meg og jeg ofte har lest hans artikler i DN. Allikevel hadde Tranøy i løpet av de siste par månedene gjort et veldig positivt inntrykk på meg, av to grunner. For det første leste jeg nylig hans glimrende reportasjebok om Valla-saken. For det andre ble jeg så sent som for en drøy uke siden intervjuet av Tranøy i forbindelse med mitt arbeide som daglig leder i Høyres Valgfond. I den sammenheng ga Tranøy meg et entydig positivt inntrykk. Sjelden har jeg møtt en journalist som har skrevet så presist om et nokså uoversiktelig tema, samtidig som han forholdt seg til meg som intervjuobjekt på en veldig ryddig og etterrettelig måte.

Særlig i en hektisk valgkamp, hvor både politikere og vi rådgivere ofte forholder oss til journalister som om de var motstandere, synes jeg det er på sin plass å ta tid til å markere en dyktig journalists bortgang på denne måten.

One response to “Torstein Tranøys bortgang

  1. Kjære Øystein! Så godt sagt. Jeg kjente ham heller ikke, men fikk research tips en gang. De hyggeligste er de som er hyggelige mot en fremmed. Og ja – han var i tillegg en ypperlig journalist. Godt med det du skriver i bloggen.
    Maria

Legg igjen en kommentar

