– Lae er irriterende god

Erling Lae i Oslo

Det var sosialdemokraten og forfatteren Roy Jacobsen som sa dette til Aftenpostens aftenutgave 11. august. En slik attest fra en Ap-mann til en Høyremann, og atpåtil midt i en valgkamp, bør man lytte til.

Attesten fra Jacobsen var svar på følgende spørsmål fra Aften: » Er det forskjell på et sosialdemokratisk styrt Oslo og et borgerlig styrt Oslo?»

«Erling Lae er jo irriterende god da, jeg må si det,» svarte forfatteren. «Det handler om å ivareta de offentlige godene. Utviklinga i Groruddalen er jeg opptattav, men Lae har jo ikke vært noen katastrofe der heller», sa Jacobsen til Aftenposten.

Når noen fra Stavanger får spørsmålet «hvordan var dette da?» svarer de gjerne med «jo, de` va kje så gale dette». De sier egentlig at dette var veldig bra. Jeg velger å tolke sosialdemokraten Jacobsen på samme måte: Når han sier at Lae ikke har vært noen katastrofte  for Groruddalen, sier han egentlig det mange av oss vet allerede: Erling Lae gjør en kjemepjobb!

One response to “– Lae er irriterende god

  1. Ingvild Stub

    Roy Jacobsen har en historie på dette med å like Høyrefolk. I 2005 mente han jo at Kristin Clemet var den beste utdanningsministeren vi kunne få:

    «Men det er synd du ikke spør meg hvem som bør bli utdanningsminister.

    – Hvem foreslår du?

    – Kristin Clemet, bare hun dropper noen av friskolene. Jeg er for enhetsskolen, men det må være en kunnskapsskole. Vi trengte et oppgjør med den autoritære skolen, vi skal ikke ha redde unger. Men fagene forsvant, og vi har fått en lekeskole. Sønnen min går i tiende og har 25 timers uke. Jeg hadde 36 timer.

    Jacobsen legger inn ny snus og sier at det er for mye kerramikk. Han trodde han hadde sendt datteren på den beste videregående skolen i landet, Katta.

    – Da jeg så igjennom karakterkortet hennes fra førsteklasse, sa jeg: Faan, hva er detta? Har dere ikke historie? Det får vi neste år, var svaret!

    Jacobsen himler med de snille øynene sine.

    – Språkfagene har også forsvunnet. Og noen har innbilt oss at det går an å lære språk uten å pugge!»
    (fra DN 25/9 2005)

Legg igjen en kommentar

