Yemen – farlig men herlig

Jeg anbefaler Sanaa

Marhaba!

I disse dager omtales Yemen mest på grunn av den tragiske drapssaken i London for et år siden. Mine minner fra landet er derimot veldig positive! De stammer fra et besøk til hovedstaden Sanaa for nærmere 10 år siden. Tro det eller ei, men jeg var der fordi jeg solgte fiskekrok til landet og vår distributør møtte meg i hovedstaden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yemen_Arab_Republic 

Sanaa er et eventyr! Du føler deg hensatt til 1001 natt. Flere tusen år gamle bygg (verdens eldste «skyskrapere»), menn med dolken i beltet, kvinner som er 100% tildekket og et marked der du kan kjøpe alt fra dadler og safran til geværer og sabler bidrar til dette. Sammen med arabisk gjestfrihet bidrar gir dette deg minner for livet.

Like utenfor Sanaa er det mange spennende steder å besøke. Det fantastiske huset Dar el Haggar er et must.

På tross av det jeg skriver her, må du dessverre planlegge godt og være forsiktig hvis du vurderer et besøk til Yemen. Kiddnapping av turister og andre vestlige reisende er dessverre alt for vanlig. utenfor de store byene.  Selv om de som kidnapper normalt ikke er ute etter annet enn å presse myndighetene til å reparere en vei eller bore en brønn, og de aller fleste som har blitt kidnappet har blitt pent behandlet. er jo ikke dette noe du ønsker å oppleve frivillig

Her får du noen inntrykk av det jeg beskriver over:

http://www.cherifo.com/yemen.htm 

http://images.google.no/images?sourceid=navclient&hl=no&rlz=1T4ADBF_noNO237NO257&q=sanaa+yemen&um=1&ie=UTF-8&ei=P-yRScH_L4aW_gbi27XBDA&sa=X&oi=image_result_group&resnum=5&ct=title

Legg igjen en kommentar

